måndag 23 mars 2009

myter och mer...

Vi tittar ju för det mesta på tysk TV.
Vilket tydligen retar säljarna på VIA-Sat så till den grad att den sista som ringde och ville sälja ett abo talade om för mig att han tyckte jag skulle flytta till Tyskland igen. NO COMMENTS.

Anyway brukar vi titta på ett program som heter Galilleo på söndagar.
Det visar häftiga uppfinningar, de gör massa tester, kollar in extremsporter och berättar myter.

Jag kände igen flera av följande...

1. För mycket salt på maten höjer blodtrycket.
Fel. Det är inte bevisat att det är så.


2. Barn som äter (för) mycket socker blir hyperaktiva.
Fel. Samma som ovan.

3. Kysser man någon som är förkyld så blir man garanterat själv förkyld.
Fel. Det är mycket mer smittsamt att ta den här personen i handen eller
att ta på något som den förkylda personen precis tagit i.

4. Man får bihåleinflammation om man "hissar upp" snoret istället för att snyta ut det.
Fel. Det är större risk att få bihåleinflammation om man snyter sig.
Fast "hissa upp" har hög äckelfaktor.

5. Körsbärs- och vindruvekärnor fastnar i blindtarmen om man sväljer dom.
Fel. De åker ut ur kroppen på samma sätt som allt annat vi äter.

6. Sväljer man tuggummi så fastnar det i magen och klibbas ihop till en stor boll.
Fel. Samma som ovan.

Det var 2 andra ockå som jag inte kommer ihåg just nu.

Igår säger Daniel till mig...
Mamma, min väderstation säger att vi ska få snö imorgon.
Neeej, säger jag. Nu blir det ingen mer snö.

Dröm om min förvåning när jag vaknade upp och det har kommit ca. 20 cm nysnö!
Inte kul.
Fast hästarna har kul. Så man får väl glädjas för dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar