tisdag 9 juni 2009

fusk(igt)

Som "gammal" reklamare och sättare har vissa möjligheter att retuschera bilder på digitalt sätt varit saker som jag pga. kunskapsbrist inte gett mig på på senare tid.
När jag jobbade med programmet PhotoShop för 16-17 år sedan var det ett helt annat programm än det jag (emellanåt) stirrar på idag.
Jag fattar det helt enkelt inte!
När jag nu tog alla fina bilder på Falco i helgen så tänkte jag: men vilken ful grimma! Va! Så vacker häst och så fruktansvärt ful grimma.
Det är en gemenskapsgrimma. En gång vit - ft. lite faluröd för att Kiara (som alltid rymmer) skrubbat nosen mot staketet i den.
Så jag tänkte att det här måste jag ta och ändra. Dvs. retuschera.
Sagt och gjort så satte jag mig och försökte radera grimman... och kom på en historia...
För två år sedan fick vi i uppdrag att sälja en hingst efter Fuerst Heinrich (med stor prislapp).
Han var svart och mycket vacker men jag tänkte... va långa mungipor han har! Och va fult med dom där vita prickarna på mulen...

Jaja, vacker häst i allafall. Så småningom såldes han (inte till Sverige) och jag var nere i Tyskland för att hämta hem Connection och vi kom in på den här hingsten. Och då visade det sig att den hade varit riktigt djävlig den här dagen så man hade satt på honom stegrarbett och kedja som man alltså sedan försökt retuschera.
Klantigt nog hade man inte tagit någon kopia när man började retuschera och därmed var skadan skedd... Ta nya bilder? Man ville ju inte blamera sig inför ägaren...
Hästen hade alltså inga extremt långa mungipor och inte heller några fläckar på mulen. Den var helt normal och mycket snygg. Och den nya ägaren är säkert överlycklig över den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar