lördag 27 juni 2009

Odödlig...

...är ingen av oss. Förutom några få som tex. Elvis, M.M(onroe) och nu även Michael Jacson.
Hörde igår att Facebook och Twitter hade legat nere i flera timmar då servrarna inte pallade med massanstormningen av människor som ville uttrycka sig på dessa siter!

Jag är uppvuxen med M.J.! En utav mina största favoriter är ju Dirty Diana...
Satt och slötittade lite (i reklampauserna) på ett tyskt reportage om hans liv igår där tex. hans pappa säger: Jag slog honom aldrig. Jag drog över honom med ett bälte. Slår gör man med en stock!

En vän till honom uttalar sig som följer... jag frågade M.J. en gång varför han lät utföra så många skönhetsoperationer. Han svarade att han absolut inte ville se ut som sin far.
Han hade aldrig blivit så framgångsrik som han var utan sin far. Och heller aldrig så psykiskt nedgången om han hade avslutat scenariot i tid.
Om han verkligen missbrukade barn lär vi aldrig få veta (och det kanske är bra så). Kanske ville han bara att barn (utan pengar) skulle få känna kärlek och få vara glada. Uppleva saker som deras egna föräldrar inte kan ge dom. Sen kan man tolka det som man vill...

Ridsporten har ett dopingfall till. En annan Michael denna gång. Whitaker. På tävlingarna i LaBaule har man hittat hormonpräparatet Altrenogest hos hans valack Tackery.
Präparatet är godkänt på brunstiga ston (!) men ej på valacker lr hingstar där det har en lugnande effekt.


Doping kanske även är en modesak för att kaschera dålig ridning? Jag får inte kopiera bilden men kopiera följande länk och kolla på bilden så förstår ni nog vad jag menar...
http://www.st-georg.de/news/detail.php?objectID=5011&class=6

Dessutom har vi ju 2 dressyr-ikoner (damer) i spetsen som använder sig av den sk. roll-kuren...
Experter menar att man på detta sätt tar bort synvinkeln på hästen ett sk. "
Learned helplessness"
Med tanke på hur dessa hästar emellanåt "tickar" ur - kanske inte helt fel synsätt.


Många utav präparaten har ju en "lugnande" effekt. Eller som i fallet Equi-Bloc om man använder det på hästens ben en effekt att göra hästen känsligare för slag.

Whisper är ju en häst som i stort sett räknades som oridbar - experter menar att I.W. har satt för mycket tryck i sin ridning för att få honom ur takt och balans. Alltså ingen "harmoni". Men den kan man ju tydligen spruta...

En skådespelare får ju ett manus vad han/hon ska säga. Ibland undrar man om ryttarna också har "manus" med tanke på alla historier vi får höra...

Lite "bitchy" idag - jag vill absolut inte tvinga på någon MIN personliga uppfattning. Snarare vill jag få alla att tänka till... och se saker från två håll. Olika synvinklar...

Vilket påminner mig om en gång för länge sedan när vi precis flyttat till Högelid och invigde affären och någon frågade mig: du som kommer från Tyskland - känner du Hempfling?
En "Show-Tupp" sa jag - skrider omkring bland hönorna och sprider budskap som inte är hans egna.
Men han har sagt en bra sak. Eller åtmindstone en halv = dansa med din häst.

Varför en halv, löd nästa fråga? Jo, sa jag, jag har ett tillägg. Se till att det är du som för.
Det går inte att dansa tango när din partner dansar vals... Harmoni är när ni bli "ett". Naturligtvis helt dopingfritt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar