onsdag 21 juli 2010

Frysta bananer och att kissa på hästar...

Titeln säger allt. Men inte varför och det ska jag förklara nu...
Många hästar (och ffa. dess ägare) har ju problem med mugg.
Ett sattyg som kan ha massor av olika anledningar och är svårt att bota.
När vi bodde i Tyskland hade jag ett skyddat varumärke och skyddad receptur bl.a. på muggsalva - en av få som verkligen hjälpte - utan kemikalier.
Men i en tysk hästtidning läste jag nu om någon som var fruktansvärt förtvivlad för hennes häst fick mugg lite titt som tätt. Och faktum är att vetrinären rekommenderade KISS som det allra bästa och garanterat (beroende på vad man har ätit) dopingfritt.
Kanske någon är tillräckligt förtvivlad för att testa. Nu har jag inga hästar med mugg och har aldrig haft. Orsaken till att jag utvecklade en muggsalva var pga. en inackorderingshäst vi hade på den tiden. Hon hade också jämt och ständigt mugg.

När jag inte får rida är jag ju en rätt lat människa. Jag avskyr att gå ut och gå. Jag tycker verkligen att det är dödens tråkigt. Och det är ungefär den enda aktivitet jag får syssla med just nu.
Så i det här vädret lägger jag mig hellre i solen och äter... GLASS!
Vilket ju visar sig på vågen om man ställer sig på den.
Så i en av alla tidningar jag läst i solen så står det att man ska frysa bananbitar för att ta fram när man blir riktigt glass-/godissugen.
Lät äckligt, tyckte jag och kom genast att tänka på en banansallad som mamma läst receptet på för dinosaurierår sedan. Banan med olja och vinäger... DET var superäckligt!!!
Men jag var tvungen att frysa in lite bananbitar (som vi undrade om dom skulle bli svarta).
Första omgången blev inget bra eftersom jag lagt dom huller och buller i en burk och det blev som en stor bananbit! Men det var verkligen gott att gå och suga på den frysta bananen!
Nu har jag lagt bakpapper emellan och hoppas att det blir lite enklare.
För det är riktigt läckert och garanterat nyttigare än glass. Man kanske kan dela dom i större bitar och sätta en schaschlik-pinne i mitten så det blir som en vanlig glass. Eller mindre på en tandpetare... Värt att prova iallafall.

2 kommentarer:

  1. Hej på dig, och er!
    Hi,hi, frysta glassbitar för också mig "dinosaurieår" tillbaka i tiden när jag gjorde praktik i förskoleklass. Vi gjorde bananglass. En halv banan stack man en "grillpinne" i på längden och lät stå i typ apelsinjuice ett dygn, sen rullade man den i kokos (som jag är galen i) och sen frös man in hela "glasspinnen". Vissa barn älskade detta, andra var mindre imponerade. Bara ett ytterligare tips från "Miro" mammaSussie i Säter.
    Ja, han är en riktigt snygg pärla som drar blickarna till sig. Tjejerna och Miro börjar finna varandra och allt går bra. Han kan nu ha sin egen sadel som tjejerna tycker är skön att rida i =)
    Lovar att ringa nån dag // Tänker på er, mysig människor // Kramar från Dalarna

    SvaraRadera
  2. Hej Sussie, det där med grillpinne har vi också haft funderingar på. Att doppa i apelsinjuice och kokos lät skitgott! Det måste jag pröva.

    Ja, älskade vännen Miro. Isabelle hittade en gammal video i förregår från första hopplektionen när han var 4. Jag lovar att hon blev väldigt tårögd... Jag följer Jennys blogg och njuter av alla fina bilder på Miro...
    Massor med kramar från oss alla!

    SvaraRadera