lördag 25 juni 2011

Fuxsto


Vart är den lilla kraftiga damen på väg med sin alldeles för stora häst???
Ja, så känner jag mig på Bambi. Hon är över 1,80 och jag knappt under 1,60.
Men vi kämpar på. Hon kämpar mest emot - mot handen, mot skänkeln - alltmänt mot allt och jag kämpar för att hon ska sluta spärra upp käften som ett skruvstäd, ta stöd mot handen och inte bita sig fast i bettet och att hon ska ta skänkeln och reagera som hon borde.

Hur kan man ha en häst i nästan 4 år och sedan säga: ja, hon kan inte fatta galopp ordentligt - hon sparkar bakut varje gång framförallt i vänster varv har hon alltid varit helt omöjlig.

Det tog Isabelle 2 gånger, sen kunde hon det.

Jag behöver mer än 2 gånger att lära henne bära sig i bak och inte storma iväg i fattningen. Med noll bjudning i trav, noll bärighet i bak förstår man precis hur hon är riden... Skänkel betyder gasa - hand betyder bromsa, om man sedan springer på bogarna spelar ingen roll. Så vi lär om. Och jag tycker hon är tacksam att jobba med, lugn, konsekvent perfektionism - halvdant är inte bra...

Tittar man på bilderna (även om det är bara dom bästa) så kommer det nog att löna sig. Dressyrhäst blir hon ju aldrig men kanske tillräckligt lydig för att fungera vid hoppning utan att det blir farligt.

Och jag blir helt vaaaansinnig på bildhanteringen i BLOGGER som inte lägger upp mina bilder där jag vill ha dom och fullständigt vägrar att lägga texten brevid bilderna! Får nog söka mig en ny blogg som fungerar som jag vill...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar