fredag 17 juni 2011

Kurer, koliker och lite Bruning

sedan många år tillbaka ger vi våra hästar loppfröskal och svart kummin. Loppfrö vet vi ju att det rensar tarmen och förhindrar (sand)-koliker. Svart kummin bygger upp immunförsvar, kan hjälpa vid hudsjukdomar (sommareksem) och kan även användas mot mask - är bra för kropp och själ helt enkelt.

Efter att ha fått frågan om människor även kan äta ovanstående och jag inte hade en aning om det så googlade jag på det och hittade ju massvis med intressant läsning! Framförallt (sorry) på tyska - men finns säkert mycket på engelska också.

Loppfrön rensar även tarmen på oss människor, höljer sedan tarmväggarna i ett skikt och med 85% fibrer ser det till all magen fungerar... och allt därefter också, så att säga...

Men jag blev absolut fascinerad över svart kummin! Fanns hur mycket info som helst! Vetenskapligt bevisat är att det bygger upp immunförsvaret, kan användas istället för antibiotika (som bakterier ju kan vara resistenta mot), det kan inte bara lindra utan även heala neurodermitis och andra hudsjukdomar och svamp och det kan förhindra cancer från att sprida sig. Rätt häftigt. Så nu ska jag börja äta loppfrö och svart kummin. Fortsättning om det följer...

Bruning har kommit på något nytt... När jag skulle rida honom sist körde han ner huvudet och jag tänkte: hallåååå, inte äta gräs nu! Men jag fick inte upp huvudet på honom. Alltså tog jag stolen och Bruning och gick in i mitten på banan. Samma sak där. Överläppen är lång som en elefantsnabel och så står han och hänger med huvudet nere i marken. Ser helt sjukt ut. När jag kom upp i sadeln var han som vanligt. Får se vad han gör idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar