onsdag 7 september 2011

en riktig Charmeur


Charmeur är en kul häst att jobba med. Jag vet inte om man kan säga att en häst har humor - men han har det, precis som hans mamma hade.

Charlotte var väldigt säregen. Talade man om för henne att hon var duktigt så bjöd hon till lite extra, blev man gnetig på henne blev hon exakt likadan - verkligen en spegelbild av ryttaren.

Charmeur är som en busponny i stort format. Han vet exakt vad han får och inte får men testar gärna gränserna.
Samtidigt ser han ytterst oskyldig ut och man kan inte låta bli att skratta åt honom.

Han är en ögontjänare utan dess like och lever upp till sitt namn - han är en riktig Charmeur.

Trots sin storlek så är han en tjej-häst. Och han gör "allt" för godis. Jag tror han kommer att bli en riktigt bra rid- (hopp-)häst.

Charlotte hade en viss benägenhet att sysselsätta sin ryttare om ryttaren inte sysselsatte henne. Det resulterade i många kraftfulla bockningar men jag tror ingen lyckades flyga av henne. Jag glömmer aldrig när Inga red henne och Daniel sköt in en boll på ridbanan - direkt under hennes mage. Inga satt uppepå och tyckte väl inte att Charlotte var någon hit - inte hennes typ häst helt enkelt. Hon är så loj, säger Inga, precis innan fotbollen kom inflygandes. När den väl hade landat i sanden var det ytterst nära att Inga gjorde den sällskap - så kraftig som Charlotte än var så var hon väldigt vig...

Charmeur är också ett kraftpaket. Han har mycket efter sin far också. Han är snäll och välvillig och även om det är på tok för sent att börja rida in en 6åring så är jag rätt glad över det nu. Jag tror vi hade fått en del problem med honom för några år sedan.

Nu är han positiv och glad över att få jobba. Och visar oss dagligen att det är ett arbete som kommer att löna sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar