torsdag 15 september 2011

Icke hästrelaterat

Det är helt sanslöst hur mycket svamp det har växt i år!
I förregår tog jag en liten runda med mamma och vi plockade 2 tygkassar fulla med kantareller på kort tid.
Bilden visar hälften av den dagens "fångst".

Dagen innan dess hann jag inte ens in i skogen för hela hästhagen var full med kantareller! Det resulterade i att dagens middag snabbt ändrades till kantarell-soppa.
När mamma och jag var ute så växte det stora mattor med trattisar. Igår gick Daniel och jag iväg. När vi kom in i skogen sa Daniel: var är dom? Jag ser inga. Där, sa jag och pekade rakt framför honom. Oh, sa Daniel. Vi tar dom sen sa jag, det finns fler längre fram. Oooh, sa Daniel. Plocka du här så börjar jag från andra hållet. När han gått ditt utbrast han: ooooooooooooooh, han hade hittat en matta till! Vi plockade också 2 tygkassar fulla inom kort tid. Problemet med trattisar är ju att man inte steker och fryser in dom - de ska ju torka någon stans. Vedspisen är full av trattisar. 2 korgar står på vedpannan - fulla med trattisar. Köksbordet är till 3/4 fullt med trattisar. Jag har lämnat en liten hörna till Manfred att läsa sin tidning på. Han är förresten inte imponerad. Bara massa svamp överallt. Det är riktigt kul att plocka när man får så mycket. Det är inte kul när man får gå och leta. Men jag är övertygad om att det blir mycket mat med svamp i vinter. Vare sig vi vill eller inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar