måndag 10 oktober 2011

Nackspärr

Jodå, även hästar kan få nackspärr.
Den här gången närmare bestämt Bubulina. Gumman.
För några veckor sedan fick hon också det men då tippade jag snarare på Ischias.
Men imorse var det alltså dags igen.
Nosen är nere vid marken och hon skrapar och skrapar och skrapar.
Äter gör hon, ingen feber, normal andning och slemhinnor.
Så jag försöker höja hennes huvud lite och då håller hela hästen på att ramla ihop!
Och det knakar som isflak på våren i hela hennes hals.
Plötsligt på eftermiddagen slog det mig! Hon kan inte dricka! Jag hade ju gett henne mat - men hon måste ju ha vatten! Så jag hämtar Landis matskål och ställde den på golvet i hennes box. Då lyfter hon huvudet och dricker ur vattenkoppen. Men bästa Sara, vår vetrinär, får komma och titta på henne iallafall.
Hela halsmuskeln är tjock men nu var hon bättre iallafall. Hon får stå med halstäcke i natt och sedan får hon massa mysig massage.
Det skulle nog jag också vilja ha...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar