måndag 20 februari 2012

utan headline

När man drabbas av en viss sak sätter man sig in i den. Åtminstone gör jag det.
När Valentino frös så var rekommendationen från 2 kliniker att sätta på honom tröja eller jacka.
Låter helt livsfarligt tycker jag om man då inte sitter vid fölet hela tiden. Och exakt HUR får man tröjan eller jackan att inte ligga som en tjock krage över halsen/huvudet på fölet? Och hur stor är skaderisken? Enorm skulle jag vilja säga.
En rekommendation till som jag fick var att enligt nya rön så behöver inte nyfödda föl frisk luft och rörelse. Nähä, men stoet kanske behöver motion istället för att stå still i 24 timmar per dygn.
Det är tyvärr inte ovanligt att hästar som stått still under längre tid kommer ut och bockar. Och hur stor är inte skaderisken då för det lilla fölet som vill vara nära sin mamma. Finns många föl som på så sätt mist ett öga till exempel.
En vetrinär kan ju då kanske anföra att utevistelse kan ske under kontrollerade förhållanden genom att leda stoet. Hur många lyckas hålla stoet om fölet drar iväg åt ett annat håll?
Nu har Valentino fått en utefilt också - ett ulltäcke Golden Stripes. Och han får vara ute varje dag. Inte så mycket som vi vill men åtminstone 1-2 timmar. Han springer och skuttar och vi kollar honom att han inte lägger sig ner eller inte rasar genom staketet vilket hände första dagen...
En till sak som vi aldrig har gjort: innan våra föl är minst 5-6 veckor får de inte gå inhägnade i el. Deras små hjärtan klarar inte av elchocker. Skulle de hamna på fel sida staketet så försöker de ju gå till mamma och det tar några sekunder innan man själv hinner stänga av. Det kan räcka för att fölet ska dö... Det är mitt alldeles egna upplägg och min uppfattning. Men kanske värt att tänka på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar