tisdag 12 mars 2013

Spån - Frost - Annat

Jag undrar om det är all frost som gör att jag haft ebb i huvudet = inga inlägg.
För kallt är det och inte verkar det ta slut med snön heller.

Men stall och hästar är ju extra tråkigt så här års. Känns som om det bara är arbete.
Mata, ut med hästar, mocka, in med hästar, mata...
Tyvärr är det inte tillräckligt med snö någonstans för att kunna rida.
Så tänkte dela med av en liten (ny) erfarenhet - för man lär ju aldrig ut.
Det bästa jag vet som strö är halm. Guldgul men helst inte havrehalm. Den är för mjuk och suger inte upp fukt så bra. När vi 2006 inte fick tag på tillräckligt fin halm så gick vi över till torv och upptäckte att vi inte hade hästar längre utan bävrar. De knaprade på ALLT!

Någon gång under resans gång gick vi över till torvmix. Suger upp lika bra som torv men det blir ju lite ljusare och trevligare i stallet. Men nu var höstens inköp slut och jag har för tillfället varken plats eller råd att köpa 6 pallar - vilket är minsta ordermängd vid leverans - alltså blev det att gästa lantmännen.
Stod och velade ett långt tag. Har ju varit sugen på att prova på halmpellets. Men den var ju rätt dyr.
X-tra-pris på spånpellets fick mig att bestämma mig för att ta hem 7 säckar och prova.
Jag är begeistrad!
Torv i all ära - men 25kg-säckar är lite osmidigt och tungt när man ströar alla boxar.
Då dom även har en viss benägenhet att frysa på vintern så blir det extra mycket arbete att hacka isär dom.

Eftersom vi har bädd på vintern så ströade vi bara på pellets och blötte den inte.
Hmm. Såg lite och fjuttigt ut. Kändes ungefär som att ha gått på världens nit.
Men dröm om min förvåning nästa dag!
Det är drygt, ljust, suger åt sig fukt otroligt bra och det krävs inte mer än ca. en halv 13kg-säck i veckan att fylla på med. Till och med mina största grisar: Cinni och Mullehästen har det fint i sina boxar i flera dagar.
Så nu är jag absolut spån-pellets-begeistrad!
Ändå skulle jag utan att tveka gå över till halm om jag fick tag på det i bra kvalitet till vettigt pris.

Vi har en underbart fin försäljningshäst inne. En mini-frieser i D-ponnymått.
Bilder och info följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar