torsdag 23 juli 2009

Det ÄR kul att rida!

Blev ju på något vis så motiverad när jag red Walino sist så nu är jag på "G" igen.
Polarstern är ju väldigt spänd emellanåt så det blir ju mest jobba lösgörande. Men han går mycket passabla öppnor och slutor i trav.

Vad som hjälper honom att bli mjuk och följsam är ju små små volter i skritt och trav enbart med lätt stöd på ytterhanden och en innerhand som bara emellanåt visar vägen.
Ur volten sedan en skänkelvikning som i traven emellanåt gör över i en sluta för att sedan rakställa och komma in på en liten volt igen.
Eftersom han emellanåt är som en bläckfisk (han verkar ha extremt många ben) så är det här ett utmärkt sätt att få honom koncentrerad och på hugget.

Bruning började jag ju lite lugnt och easy med i förregår och likaså igår. Så han tyckte att han skulle sysselsätta mig med både det ena och det andra. Tex. små levader när brun ponny går ut ur ridhuset. Eller bralla iväg och tokbocka i galoppen.
Samtidigt piper han som en gris: uiiiiih, uiiiih... Man kan inte bli arg på honom.
Så igår jobbad vi lite lätt med galoppen och travökningar. Han gick riktigt bra byten åt båda hållen. Var mycket uppmärksam och väntade på att han skulle få byta.
Han tycker ju att det är så mycket roligare än förvänd galopp!
Sist jag tävlade honom (för en halv evighet sedan) tänkte jag ju mjukstarta året med en LA. Och han som brukar vara mycket showy på tävling ville liksom inte alls... Vi kommer in i serpentinerna i vänster galopp, rider igenom 1a och 2a bågen och ska ut i vänstervarv vid domaren igen. Då spänner han till! Så jag lägger till vaderna lite extra: va-kvar-hos-mig... Icke sa Nicke. Han pep till i sitt berömda uiiiiih och hoppade över dressyrstaketet. Det blev knäpptyst. Jag började asgarva och vände Bruning mot domaren och sa: lite för tidigt och på fel plats vill vi tacka för oss! Och så hälsade jag. Domaren blev helt ställd och pep... jaaaa, du är ju utesluten.... Äh, allvar???
Isabelle hade ju filmat det här och det ser kul ut när kameran är på väg till vänster men det kommer aldrig någon häst! Hon sa att alla hade nog förväntat sig att jag skulle bli arg eller nåt men inte att jag skulle skratta. En karl kom med kommentaren att för att vara dressyrryttare hade jag mycket bra hoppstil även i dressyrsadel...
Nej, fram med lösgjorda, glada hästar som har kul inne på banan utan grus i munnen och annan otillåten medicinering!
Tänk din dressyrritt som följande (kanske gör det lättare att le naturligt inne på banan)...
Skritten ska vara flitig som om du red på en skogsstig på hösten och löven sprakar under hovarna på väg hem efter en skön uteritt.
Traven ska vara fjädrande som om du red i grunt vatten.
Galoppen ska vara mjuk och rund som att rida emot solen på en sandstrand i gryningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar