onsdag 13 juni 2018

En helt vanlig dag på Högelid


Bråda tider denna veckan innan skattkistan på Högelid ska öppna.
Plötsligt kommer det upp en stor svart SUV.
Efter SUV:en kommer en stor fin husbil.
Båda är svenskregistrerade.

Och jag går ur ettan där jag stökar och städar inför lördag.

Rutan på husbilen åker ner och en trevlig asiat tittar på mig och säger:
Horses? Riding-Center?
Jag svarar att så är fallet men endast för ryttare med egen häst eller viss kunskap och med tidsbokning.

Han ser lite bedrövad ut och säger: barnen ville rida.
Sen skiner han upp. Can we look at the horses?
Javisst, säger jag, no problem, inga problem.
Och ur bilarna tar sig sammanlagt 4 vuxna och 3 barn.
Det visar sig att de är från Singapore och semestrar i Sverige i 2 veckor.

Alla går ut i hagen och jag ropar på hästarna som glatt kommer och låter sig klappas.
Till och med Surprise vågar sig fram och jag berättar hur hon fick sitt namn.
Alla skrattar och det pratas glatt sinsemellan på deras egna språk.

Pappan säger att han aldrig varit så nära en häst i hela sitt liv och han klappar och klappar och klappar.

Det fotas naturligtvis mycket.
Än den ena, än den andra som står hos någon häst och hästarna visar upp sig från sin allra bästa sida.

Till och med det yngsta barnet på 18 månader klappar på Fleurina och drar henne försiktigt i manen.

Fleurina passar på att smaka lite på mammans hår - ett lätt dragande i hennes svarta fläta.




Jag berättar att jag har en mycket god vän i Singapore som jag visserligen aldrig träffat men vi har följt varandra nu i dryga 9 år via FB och telefon och att jag någon gång vill åka till Singapore.

Vi är också på FB säger mamman till barnen och räcker mig sin telefon så att jag kan knappa in mitt namn och hux flux är vi också ”vänner”.

If you ever come to Singapore... Så måste du höra av dig så vi kan träffas.... Vi har även släkt i Kina och Hongkong om du vill åka dit så att du har någon att vända dit till...

Efter ungefär en timme är de på väg nerför backen igen men innan de åker får jag en present.
4 tepåsar med RIKTIGT te. Kinesiskt te som inte har en tillstymmelse till likhet med det svenska som kallas te.
2 påsar grönt och 2 påsar svart med en ordentlig introduktion vad jag ska göra med det.
Jag nämner inte att jag har haft en tebutik. Med te från många länder. Utan jag tackar ordentligt och lovar höra av mig när jag smakat. På RIKTIGT te. You don´t have that in Sweden...

Bye, bye...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar