lördag 30 juni 2018

International Street Market

Hört så mycket gott om denna "marknad" som tinglar genom Sveriges städer...
Så när det var dags för Jönköping tyckte jag att Hasse och jag kunde ta en trip dit.

Jag vet inte om det är jag som är kräsen vad gäller utbud med mera,
men här fanns inte ens 20 olika stånd. I dessa stånd sålde man...
korv, salami
ost
oliver i olika marinad, soltorkade tomater, pepperoni
olika korvar/salami
Savon de France - tvålar från Frankrike
Korv (från Tyskland) - inte en kotte som ville handla där
Hamburgare från...? Amerika? Med struts osv... = såg ut som helt vanlig köttfärs.
Döner Kebab (älskar!!!) som bara var SÅ miserabel!
Och brödet var slut så det serverades i en papp-strut.
Många stora wokpannor med diverse kött och/eller fiskblandningar...
Och här fanns dom.. spyflugorna...
I mängder kröp dom omkring bland den färdiga kött-(färs)-blandningen...

Jag är inte kräsmagad.
Det kan man inte vara efter 2 barn, hästar, hundar och diverse andra djur...
Men här går liksom gränsen...

Vetlanda Kommun KRÄVDE att jag till och med diskade och städade med kommunalt vatten när jag hade tebutik
Men dessa snuskiga mattält får finnas! Med spyflugor, människor som svettas så det rinner i värmen och sedan rör om i grytorna...
Fastän utlovat fanns i stort sett ingen som tog varken swish eller kreditkort... Inga kvitton... Ingenting...

Förutom tältet med Langos.
En ungersk specialitet som jag aldrig hört talas om men som var suveränt god.
En deg som plattas ut och friteras.
Enklaste varianten är med lök och vitlök.
Sen tillkommer för de mer "matiga" varianterna gräddfil, skinka, ost, räkor, kaviar...

Det enda tältet som hade kyldisk för sina produkter!
Dessutom den längsta kön...

Personligen kommer jag nog aldrig besöka en sådan här (snuskig) marknad igen.
Aldrig ens nämvärt känna behovet av att prova mat från olika nationaliteter när det presenteras på detta sätt...

Tycker bara helt enkelt att det var något jag gick till (därför att...) och som jag genast ville lämna... (därför att)...

Det är kanske inte alltid bättre hygien var jag än äter men när jag ser misären så får det till och med mig att tappa aptiten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar